سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

۱۶ آبان ۹۳ ، ۲۳:۱۴

نشریه موعظه خوبان شماره 66


موعظه خوبان
دانلود در ادامه مطلب

خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روى آورد

 تا ریش سفید نشده کارى کنید ، تا مورد توجه مردم قرار نگرفته ‏اید فکرى به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روى آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتى پیدا کند که خود را مى‏ بازد،خود را گم مى ‏کند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید.

( امام خمینی ، چهل حدیث، ص 208 )

 

*********************************

 

زیرک ترین مردم

عن النبی (ص) أکیَسُ النّاسِ مَن کانَ أشدَّ ذِکرَاً لِلمَوتِ وَ أَغْبَطُ النَّاسِ مَنْ کَانَ تَحْتَ التُّرَابِ قَدْ أَمِنَ الْعِقَابَ وَ یَرْجُو الثَّوَابَ ( الشافی، صفحه 822 )

 زیرک ترین مردم کسانی اند که بیشتر از همه یاد مرگ بکنند. بعضی ها از یاد مرگ فرار می کنند! این بلاهت و حماقت است. همه افرادِ عالم، همه موجودات عالم بالاخره به این مرحله می رسند، همه خواهد مُرد وقتی مُردیم ، مواجهیم با عمل خودمان، مواجهیم با جزای اعمال، مواجهیم با حساب. این ، باید انسان را هوشیار کند. ... وقتی انسان به یاد آن روز باشد سعی می کند طوری عمل کند که در مقام محاسبه کم نیاورد. این زیرکی است که انسان به یاد مرگ باشد. از همه بهره مندتر آن کسی است که در زیر خاک، یعنی آن وقتی که وارد قبر می شود، از عقاب الهی مأمون باشد و امیدِ ثواب الهی را داشته باشد.

شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) ( جلسه 509 در س خارج،21 /8/ 91 )

 

*********************************

 

کلید نجات و رستگاری

 علّامه طباطبایی (ره) خطاب به جوانی که از ایشان دستور اخلاقی خواسته بودند چنین مرقوم داشتند.السلام علیکم : برای موفق شدن لازم است همتی برآورده و توبه نموده، به مراقبه و محاسبه بپردازید. به این نحو که:هر روز طرف صبح که از خواب بیدار می شوید، قصد جدّی کنید که هر عملی پیش آید، رضای خدا را مراعات خواهم کرد. آن وقت در هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به‌طوری که اگرنفع اُخروی نداشته باشد، انجام نخواهید داد، هر چه باشد. و همین حال را تا شب وقت خواب ادامه خواهید داد.وقت خواب، چهار- پنج دقیقه‌ای در کارهایی که روز انجام داده‌اید، فکر کرده و یکی‌ یکی از نظر خواهید گذرانید، هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته، شکر کنید و هر کدام، تخلف شده استغفار کنید و این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی (اوّل) حال، سخت و در ذائقه نفس تلخ می‌باشد، ولی کلید نجات و رستگاری است .

( کتاب برنامه سلوک در نامه‌های سالکان، ص 334)

 

*********************************

 

رسیدن به مقام توحید محال است مگر...

 حضرت آیت ا... قاضی طباطبایی (ره) می فرمودند « محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است. »

( منبع : کتاب شرح احوال و سخنان آیت الله سید علی قاضی - ره)

 

*********************************

 

 لقمان حکیم بسیار سکوت می کرد. وقتی علت آن را پرسیدند، پاسخ داد: خداوند برای من دو گوش و یک زبان قرار داده ، برای اینکه شنیده هایم بیش از گفته هایم باشد.

( ماهنامه گلبرگ ، اردیبهشت 1387، شماره 98)

 

*********************************

 

حدیث نفس

 شیرودی در کنار هیلکوپتر جنگی اش ایستاده بود و خبرنگاران هر کدام به نوبت از او سوال می‌کردند. خبرنگار ژاپنی پرسید: شما تا چه هنگام حاضرید بجنگید؟ شیرودی خندید. سرش را بالا گرفت و گفت: ما برای خاک نمی جنگیم ما برای اسلام می جنگیم. تا هر زمان که اسلام در خطر باشد. این را گفت و به راه افتاد. خبرنگاران حیران ایستادند. شیرودی آستینهایش را بالا زد. چند نفر به زبانهای مختلف از هم پرسیدند: کجا؟ خلبان شیرودی کجا می‌رود؟ هنوز مصاحبه تمام نشده! شیرودی همانطور که می رفت برگشت. لبخندی زد و بلند گفت: نماز! دارن اذان میگن ....

خاطره ای از خلبان شهید علی اکبر شیرودی [ به روایت همرزم شهید ، خبرگزاری فارس ، 93/7/7 ]

 

*********************************

 

یک استفتاء

سوال: با توجه به اینکه بیدار کردن کسی از خواب بدون رضایت او جایز نیست پدر ومادر در چه صورتی و تا چه سنی حق دارند فرزندشان را برای نماز از خواب بیدار نمایند ؟

جواب: در صورت استخفاف (بی حرمتی) به نماز بیدار کردن جایز بلکه واجب است .

استفتائات مقام معظم رهبری -khamenei.ir

 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سراج اندیشه


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی