سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

۰۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۰۸

نشریه موعظه خوبان شماره 68

چه شده که از مدح و ثنای مردم این قدر خوشحال می‌شوی ؟!

ای مدّعی زهد و اخلاص! اگر تو مخلصی و برای خدا از مشتهیات دنیا زهد می‌ورزی، چه شده که از مدح و ثنای مردم این قدر خوشحال می‌شوی و برای همنشینی با اهل دنیا جان می‌دهی و از فقرا و مساکین فرار می‌کنی؟ پس بدان که این زهد و اخلاص حقیقی نیست، زهد از دنیا برای دنیاست و در ادعای خود کاذبی و از دورویان و منافقانی.

[ امام خمینی- ره ، کتاب چهل حدیث ص 139]

 

**********************************

 

زندگیِ راحت / مدارا با مردم

عن النبی (صلی الله علیه و اله) : وأَعقَلُ النّاسِ أَشَدُّهُم مُداراةً لِلنّاسِ؛    ( الشافی، صفحه 822)

«مُداراةً» یعنی راه آمدن با مردم ، و دنبال اختلاف نگشتن است... اگر حق و ناحقی در میان است ، دعوای اصولی با کسی داریم ، این بحث دیگری است. اما در غیر این صورت ، می شود دو طرف (باهم به شکل مسالمت آمیزی) راه بیایند. چه در معامله، چه در تعاملات سیاسی، چه در تعاملات اجتماعی ، چه در خانواده. می فرماید: عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر از همه با مردم مدارا کند. وَجهَش هم واضح است؛ زیرا مدارا یِ در جامعه ، آرامش را ، زندگیِ راحت را برای همه فراهم می کند. بر خلاف آن کسانی که دنبال سخت گیری با این و آن هستند ، سرِ هر نقطه کوچکی ، سخت گیری کردن، اذیّت کردن ، بگو مگو کردن ، درست نقطه مقابل مداراست. ( و پسندیده دین مبین اسلام نیست.)

شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) [جلسه 512 مورخ 19 /09/ 1391]

 

**********************************

 

مغرور به این پادشاهی نباش که قیمت آن یک جرعه آب بیش نیست!!

روزی بهلول بر هارون وارد شد. هارون گفت: ای بهلول مرا پندی ده. بهلول گفت: اگر در بیابانی هیچ آبی نباشد تشنگی بر تو غلبه کند و می خواهی به هلاکت برسی چه می دهی تا تو را جرئه ای آب دهند که خود را سیراب کنی؟ گفت: صد دینار طلا. بهلول گفت اگر صاحب آن به پول رضایت ندهد چه می دهی؟ گفت:... نصف پادشاهی خود را می دهم. بهلول گفت: پس از آنکه آشامیدی، اگر به مرض ( نا علاجی) مبتلا گردی و نتوانی آن را رفع کنی، باز چه می دهی تا کسی آن مریضی را از بین ببرد؟ هارون گفت: نصف دیگر پادشاهی خود را می دهم. بهلول گفت: پس مغرور به این پادشاهی نباش که قیمت آن یک جرعه آب بیش نیست. آیا سزاوار نیست که با خلق خدای عزوجل نیکوئی کنی؟!

( منبع : کتاب داستانهای شیرین بهلول دانا)

 

**********************************

 

معادل 1000 رکعت نماز

در کتاب خلاصة الاذکار روایتی از کفعمى آمده که هر کس در هنگام خواب سه مرتبه بگوید: « یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ انجام دهد خدا هر چه را خواهد به قدرتش ، و حکم کند هر چه خواهد به عزتش » به مانند آن است که هزار رکعت نماز کرده باشد.

 (منبع : مفاتیح الجنان ، شیخ عباس قمی - ره)

 

**********************************

 

توجّه و بندگی در بیداری ، رمزتوفیق در بیداری برای نماز شب

این مطلب به یقین ثابت است وخیلی ها هم نقل کرده اند که اگر از حال انسان معلوم شود که می خواهد نماز شب بخواند، بیدارش می کنند و بدون احتیاج به آیات و دعای معهوده؛ و این بیدار کردن به طرق مختلف است. ما برای اوقات خواب خود افسوس می خوریم که چرا برای نماز شب بلند نمی شویم در حالیکه اوقات بیداریمان را به غفلت می گذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم توفیق بیدار شدن برای خواندن نماز شب و تهجد و تلاوت قرآن پیدا می کردیم.

(درمحضر بهجت، از فرمایشات آیت ا... بهجت ، ره)

 

**********************************

 

سجده گناهان را می ریزد

 سجده گناهان را می ریزد. روایت است که انسان به سجده برود و مدتی در سجده باشد، « شکراً لله و الهی العفو » بگوید، مخصوصا در نماز شب، ده دقیقه، یک ربعی در سجده باشد، حس می کند وقتی که به سجده می رود، سبک می شود .آن حالت سبکی بر اثر ریخته شدن گناهان است. همانطور که باد در فصل پاییز برگ درختان را می ریزد، سجده هم گناهان را می ریزد.

 ( فرازی از فرمایشات آیت ا... مجتهدی - ره)

 

**********************************

 

ما برای این چادر داریم می رویم !

رگ هایش پاره پاره شده بود و خونریزی شدیدی داشت. وقتی دکتر این مجروح را دید به من گفت:بیارش داخل اتاق عمل... دکتر اشاره کرد که چادرم را در بیاورم تا راحت تر بتوانم مجروح را جابه جا کنم ، مجروح به سختی گوشه چادرم را گرفت و بریده بریده و به سختی گفت : من دارم می روم تا تو چادرت را در نیاوری ؛ ما برای این چادر داریم می رویم ، چادرم در مشتش بود که شهید شد...

 راوی: خانم موسوی از پرستاران زمان جنگ/ منبع: کتاب خانم ها حتما بخوانند ، صفحه 24

 

**********************************

 

یک استفتاء

سوال : آیا در محل کار و در ساعت کارى در زمانى که کار خاصى براى انجام دادن وجود ندارد مى‌توان به کارهاى دیگر پرداخت؟

جواب : شخصى که موظّف است در وقت معیّنى کارى انجام دهد، حتى در وقت بیکارى هم نباید وقت خود را صَرف در کارهایى که مربوط به آنجا نیست بکند، مگر با اذن مسئولى که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد.

استفتائات مقام معظم رهبری -www.khamenei.ir

  دریافت نشریه برای چاپ رنگی



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی