سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

۰۵ آبان ۹۳ ، ۲۲:۴۳

نشریه موعظه خوبان شماره 63

موعظه خوبان

دانلود در ادامه مطلب

این قدر پرده درى مکن

تو و قلب تو یکى از نوامیس الهیه هستید، حق تعالى غیور است نسبت به ناموس خود، این قدر پرده درى مکن به ناموس حق تعالى ، دست درازى را روامدار. بترس از غیرت حق تعالى که تو را در این عالم همچنان رسوا کند که هرچه خواهى اصلاح کـنـى نـتـوانـى ! تـو در مـلکـوت خود در حضور حضرات ملائکه و انبیاء عظام پرده ناموس الهى را پاره مى کنى ، و اخلاق فاضله را، که بواسطه آنها اولیا تشبه به حق پیدا مى کنند، تسلیم غیر حق مى کنى و قلب خود را به دشمن حق مى دهى و در باطن ملکوت خود شرک مى ورزى ، بترس از آنکه حق تعالى... در همین عالم تو را مفتضح کند و مـبـتـلا کـنـد به فضیحتى که جبران پذیر نباشد و پاره شدن عصمتى که وصله بردار نـبـاشد. 

 ( اربعین حدیث، حضرت امام خمینی، صفحه19)

 

************************************

 

 بالاترین ورع

«فی الکِافی، عن الصادق (علیه السلام) قال لحِمران بن أعین: ... و اعلم! أنهّ لاوَرع أنفَع من تجنبّ محارمِ الله و الکَفِّ عن أذی المؤمنین و اغتیابهم.» و بدان که هیچ ورعی سودمندتر از اجتناب کردن از محرمات خداوند و خوددارى کردن از آزار مومنان و غیبت کردن آنان نیست. [الشافی، صفحه 851]

ورع به معنای پرهیز است، اجتناب کردن از هر چیزی را ورع می گویند. فرض کنید کسی از لذّات دنیوی پرهیز می کند، لذّات مباح، لذّات حلال، از غذای خوب، از لباس خوب، از منظرۀ خوب، از اموال مشتبهِ پرهیز می کند، این ورع است. ورع از محارم‌الله برای انسان سود دارد همۀ اینها خوب است، یعنی پرهیز از همین لذّات و تمتعّات دنیوی در حدّ اعتدال، اگر به حدّ افراط نرسد ، فی نفسه بسیار خوب است. لکن یک ورع هست که از همۀ اینها بالاتر است و آن، ورع از محارم الله است، ورع از گناه (است). بعضی ها مستحبات را بجا می آورند، واجبات را بجا نمی‌آورند! از بعضی از مکروهات صرف نظر می کنند، اما از برخی از محرمات اجتناب نمی‌کنند. این چه فایده ای دارد؟! پس ... آنچه از همۀ اینها نافع تر و سودمندتر است، اجتناب از گناه است، و الا اگر ورع های دیگر را انجام دادی اما از محارم الله تورّع نکردی، آنها به دردت نمی خورد، یا اصلاً نافع نیست، یا بسیار کم فایده است .

شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) - [1392/2/31]

 

************************************

 

اصلاح باطن

یقین داشته باش که هیچ گاه نمی توانی ظاهر خویش را اصلاح نمایی مگر با اصلاح باطن. زیرا سرچشمه اعمال قلب است. و از همین روست که از قلب صالح جز عمل صالح و از قلب فاسد جز عمل فاسد بر نمی آید.بنابراین مهمترین کارها اصلاح قلب است. 

[میرزا جواد آقای ملکی تبریزی ، المراقبات]

 

************************************

 

آیا سزاست او را رها کنم و به در خانه تو بیایم؟!  

 روزی هارون عباسی به بهلول گفت: ما در نظر گرفته ایم متکفل امر معاش تو باشیم تا تو آسوده خاطر نزد ما بیایی. بهلول گفت: اگر این کار، این سه عیب را نداشت من قبول می کردم: اول این که ، تو نمی دانی من به چه چیز نیازمندم تا آنچه را که می خواهم بدهی و به آنچه که نمی خواهم مبتلایم سازی. دوم اینکه ، نمی دانی به چه مقدار نیازمندم تا به کم و زیاد آن گرفتارم نکنی. سوم ،این که نمی دانی چه وقت نیازمندم تا از دیر و زود دادنش، ناراحتم نسازی. تنها آن کسی که مرا آفریده است می داند که من چه می خواهم، چه قدر می خواهم و چه وقت می خواهم. دیگری را نرسیده است که حق چنین ادعایی را به خود بدهد. علاوه بر این، وقتی کار بدی از من صادر شود تو قطع احسان می کنی، اما خالق من، آنچنان آقاست که هرچه از من طغیان و عصیان می بیند، دست از احسان خود برنمی دارد!! حال آیا سزاست او را رها کنم و به در خانه تو بیایم؟!

[صفیر هدایت 19، توبه، آیت الله ضیاءآبادی ]

 

************************************

 

راه خلاصی از گرفتاریهای آخر الزمان

روایت دارد که در آخرالزّمان همه هلاک می شوند به جز کسی که برای فرج دعا می کند. ... البته دعایی که در همه اعمال ما اثر بگذارد. قطعاً اگر کسانی در دعا جدّی و راستگو باشند، مبصراتی (دیدنی‌هایی) خواهند داشت. باید دعا را با شرایط آن خواند و «توبه از گناهان» از جمله شرایط دعا است. راه خلاصی از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ نه دعای همیشگی و لقلقه زبان...، بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.

(در محضر بهجت، ج 2، ص 250)

 

************************************

 

آثار توجه و ادب درقرائت قرآن  

روزی یکی از شاگردان آیت الله قاضی از ایشان می پرسد که ما می خوانیم و می شنویم که عده ای موقع قرائت قرآن، جلویشان آفاق باز می شود و غیب و اسرار برای آنها تجلی می گردد،در حالی که ما قرآن می خوانیم و چنین اثری نمی بینیم! مرحوم آیت الله قاضی ضمن تأمل به ایشان فرموده بود: بلی آنها قرآن کریم را تلاوت می کنند با شرایط ویژه ، رو به قبله می ایستند... سرشان پوشیده نیست، کلام الله را با هر دو دستشان بلند می کنند و با تمام وجودشان به آنچه تلاوت می کنند توجه دارند و می فهمد جلوی چه کسی ایستاده اند! اما شما قرآن را تلاوت می کنید و در حالی که تا چانه زیر کرسی رفته اید و قرآن را روی زمین می گذارید و در آن می نگرید. 

(کتاب سفارش های قرآنی عارفان / کتاب عطش ص44)

 

************************************

 

خم شد روی زمین و پاهای والدینش رو بوسید !

اوایل ازدواجمون بود ، برا ی خرید با سید مجتبی رفتیم بازارچه بین راه با پدر و مادر آقا سید برخورد کردیم ، سید به محض اینکه پدر و مادرش رو دید ، در نهایت تواضع و فروتنی خم شد روی زمین زانو زد و پاهای والدینش رو بوسید آقا سید با اون قامت رشید و هیکل تنومند در مقابل والدینش اینطور فروتن بود این صحنه برای من بسیار دیدنی بود ...

(روایتی از از همسر سردار شهید سید مجتبی هاشمی فرمانده جنگهای نامنظم )

 

************************************

 

یک استفتاء

سوال:اگر مکلّف از درآمد سال، زمینى را جهت تهیه منزل خریده و بعد از گذشت سال، آن را بفروشد تا پولش را صَرف خرید مسکن و یا مایحتاج دیگرى نماید، آیا پول فروش زمین متعلق خمس است؟

جواب:اگر با درآمد سال زمینى را براى بناى مسکن خریدارى کند و پس از انقضاى سال، عین یا قیمت آن را صَرف تهیه‌ى مسکن دیگرى کند، خمس ندارد و درآمد جدید محسوب نمى‌شود؛ ولى اگر آن را صَرف در مایحتاج دیگرى کند، صدق مؤونیّت در مورد آن زمین مشکل است.

استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir


دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی سراج اندیشه


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی