سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۸:۴۹

نشریه موعظه خوبان شماره 70

موعظه خوبان70

دانلود در ادامه مطلب

تو را از این عالم خواهی نخواهی می برند

( ای عزیز ) بدان که سفر(بعد از مرگ) خیلی پر خطر است ، و این نسیان و فراموشی که در ما است از مکاید نفس و شیطان است ، ... پس ، از این خواب برخیز و تنبه پیدا کن. بدان که مسافری و دارای مقصدی. مقصد تو عالم دیگر است و تو را از این عالم خواهی نخواهی می برند. اگر تهیه سفر و زاد و راحله آن را دیدی، در این سفر درمانده نشوی و در این سیر بیچاره نشوی، و الا فقیر و بیچاره و بینوا گردی.

( امام خمینی، چهل حدیث ، ص 152)

 

*************************************

 

بالاترینِ ورع ها

عن النبی(صلی الله علیه و آله) ... اورعُ الناس من ترک المراء    ( الشافی ، ص 822 )

مراء یعنی مجادله بی مورد ، بگو مگوهای غیر لازم. پیامبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله) می فرمایند : با ورع ترینِ مردم کسی است که مجادله نا بجا را ترک کند، اگر چه در این بحث و مجادله ای که می کند ، حق با اوست. ورع بودن هم از باب این است که انسان شوق دارد حرف خودش را به کُرسی بنشاند! اگر توانستید در مقابل این وسوسه ، خودتان را حفظ کنید، این، بالاترینِ ورع هاست.

شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) (12/ 09/ 1391 )

 

*************************************

 

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَه ...

علامه لاهیجانی انصاری (ره) روزی از آیت ا... سید علی آقا قاضی طباطبایی(ره) پرسیدند که در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و یا در امور اخروی و بن بست کارها به چه ذکری مشغول شویم تا گشایش یابیم؟ در جواب فرمودند: « پس از 5 بار صلوات و قرائت آیة الکرسی در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو: « اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تَشاء» : بار پروردگارا ! مرا در حصن و پناهگاه خود و در جوشن و زره محکمت قرار بده که در آن هر کس را که بخواهی قرار می دهی تا گشایش یابد.

(پایگاه اطلاع رسانی شهید آوینی)

 

*************************************

 

ببین میرزا جواد چه می گوید؟!

استاد اخلاق امام (ره) میرزا جواد آقای ملکی تبریزی می فرمایند : در مجلس استادم جناب آخوند ملاحسینقلی همدانی مذاکره حبّ جاه شد. من عرض کردم: بحمدالله من حبّ جاه ندارم!؟ [آخوند همدانی] رو کرد به مرحوم حاج شیخ کاظم و فرمود: ببین میرزا جواد چه می گوید؟! این مطلب گذشت تا موقعی که عده ای از ملکی های تبریز آمدند به زیارت کربلا، بر من ظاهر شد که معاشرتم با آنها همه ناشی از حبّ جاه است !

( منبع : کتاب طبیب دلها / سایت سالحین)

 

*************************************

 

هرگز بی وضو نمی خوابد

یک از شاگردان حضرت آیت ا... بهجت (ره) می فرماید : روزی چند دقیقه زودتر برای درس به خانه آقا رفتم، دیدم پیرمردی نشسته و آقا به او توجّهی خاص دارد، بعد از دقایقی آقا فرمود: ایشان (آن پیرمرد) هرگز بی وضو نمی خوابد، اگر شبها چندین بار هم بیدار شود باید حتماً وضو بسازد. »

( منبع : در محضر بهجت)

 

*************************************

 

چه مقامی بالاتر از این که خداوند از انسان راضی باشد؟!

از حضرت آیة الله العظمی بهجت شنیدم که فرمودند: در محضر استادمان آیت الله قاضی بودیم. ایشان فرزندان زیادی داشتند؛ چون چند عیال داشتند. بچه ها می آمدند و می گفتند: پول بدهید! ایشان می فرمودند: پول نیست! در آخر که بچه ها رفتند، آقای قاضی فرمودند: من اگر بخواهم، طلا هم حاضر می شود! استاد من هم می توانست این کار بکند، ولی ما نمی کنیم! هدف از خلقت ما این است که بنده خدا شویم. مقام بندگی خدا، بسیار مقام بالایی است. ما خلق نشده ایم که حتما دارای کشف و کرامات باشیم، بلکه غرض اصلی، عبودیت و بندگی است. چه مقامی بالاتر از این که خداوند رب العالمین از انسان راضی باشد؟!

(نکته ها از گفته ها ، کتاب سه جلدی گزیده ای از سخنرانی های استاد فاطمی نیا)

 

*************************************

 

 تواضع استاد اعظم

شیخ مرتضی انصاری (ره) دارای همتی بلند و اخلاقی نیکو بود و به امور طلاب شخصاً رسیدگی می کرد و مانند پدری مهربان آنان را تحت تربیت خود قرار داده بود. چند روزی شیخ دیرتر از وقت مقرر برای تدریس حاضر می شد. علت را از وی پرسیدند. فرمود: یکی از سادات به تحصیل علوم دینی مایل گشته و این امر را با چند نفر در میان نهاده است تا درس مقدمات برایش بگویند؛ ولی هیچ یک از آنان حاضر نشدند و شأن خود را بالاتر از آن دیدند بدین جهت خود، متصدی این امر شده و درس او را به عهده گرفته ام.

 ( منبع : کتاب تندیس زهد، زندگی نامه و حکایات شیخ مرتضی انصاری- سایت صالحین )

 

*************************************

 

باید جریمه بدید تا گناه تکرار نشه -  روایتی از سردار شهید محمد حسن فایده

یه روز که اومدم خونه چشماش سرخ شده بود نگاه کردم دیدم کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب تو دستاش گرفته بهش گفتم: گریه کردی؟ یه نگاهی به من کرد و گفت : راستی اگه خدا اینطوری که توی این کتاب نوشته با ما معامله کنه عاقبت ما چی میشه؟ مدتی بعد برای گروه خودشون یه صندوق درست کرده بود و به دوستاش گفته بود: هر کس غیبت بکنه 50 تومان بندازه توی صندوق ، باید جریمه بدید تا گناه تکرار نشه.

( منبع: افلاکیان ص 262 )

 

*************************************

 

یک استفتاء

سوال: اینجانب اقدام به استفاده شخصی از بیت‏المال کرده‏ام، وظیفه من برای بری ء الذمّه شدن چیست؟ استفاده شخصی از امکانات بیت‌المال تا چه حدّی برای کارمندان جایز است؟ و در صورتی که با اذن مسئولین مربوطه باشد، چه حکمی دارد؟

جواب: استفاده کارمندان از امکانات بیت‌المال در ساعات رسمی کار به مقدار متعارفی که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کاری بیانگر اذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و همچنین استفاده از امکانات بیت‌المال با اذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد، بدون اشکال است. در نتیجه اگر تصرّفات شخصی شما در بیت‌المال به یکی از دو صورت مذکور باشد، چیزی در این رابطه به عهده شما نیست، ولی اگر از اموال بیت‏المال استفاده غیر متعارف کرده باشید و یا بدون اذن کسی که حق اذن دارد، بیشتر از مقدار متعارف استفاده نمایید، ضامن آن هستید و باید عین آن را اگر موجود باشد به بیت‏المال برگردانید و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهید و همچنین باید اجرت المثل استفاده از آن را هم در صورتی که اجرت داشته باشد به بیت‏المال بپردازید.

استفتائات مقام معظم رهبری - www.khamenei.ir

 


دریافت نشریه 
 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی