سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

سنگر سایبری ستاره ها

تقدیم به سرداران شهید و شهدای گمنام شهرستان گناباد

۱۲ خرداد ۹۳ ، ۰۸:۵۹

خوش تیپ ترین دختر ایران

باید آرایش داشته باشد، لباس بدن نما بپوشد یا آراستگی او  به چشم آید؟ وقتی از میان جمعیت چند ده نفره دانشجوها یک دختر به عنوان خوش تیپ ترین انتخاب می شود!

 خوش تیپ ترین دختر ایران انتخاب شد!دانشگاه ها به انقلابی فرهنگی در وجوه خود احتیاج دارند این مورد با گذشت بیش از سی  و پنج سال از انقلاب اسلامی هنوز به چشم می آید.  دروسی که هنوز بومی نشده اند و رنگ و بوی غربی و غیر کاربردی آن با توجه به فرهنگ و آداب ایرانی بر فضای علمی غلبه دارد جای خود دارد اما این روزها حتی محیط فرهنگی دانشگاه ها نیز آنطور که باید نیست.

محیطی که به دلیل فضای جوان دانشگاه بسیار قابل اهمیت است اما مسمومیتی که این روزها دچار آن هستیم نه تنها فضای فرهنگی جامعه را دچار آسیب می کند بلکه فضای علمی را هم با خدشه روبرو می کند و پتانسیل آن راهدر می دهد.

گوشه هایی از این فضا را می توان در جوک ها و طنزهای تصویری که در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود مشاهده کرد از جمله این مفهوم  که دختری که در ابتدای ورود به دانشگاه صورتی دخترانه دارد و در ترم آخر این صورت رنگ و بوی زنانه و غیر متعارف به خود گرفته است اما فضای این جوک ها در محیط حقیقی تاسف برانگیز تر است، فسادهایی  در محیط دانشگاه جریان دارد که نمی توان به وضوح در این مقال بدان اشاره داشت از دوستی های معمولی تا روابط بی قید و شرط.

اما از وجود و رشد چنین فضایی می توان بازدهی علمی و فرهنگی مناسب  را توقع داشت، موردی که شهید مطهری هم در کتاب حجاب خود بدان اشاره می کند.

وجود این بیماری در محیط های آموزشی  باعث می شود روحیه نشاط  و پویایی جوانی درست هدایت و مدیریت نمی شود برنامه های مسئولین در این محیط ها اقتضا زده شده است و این  مورد نه تنها در عرصه فرهنگی که خود را در سطح علمی نیز نشان خواهد داد و آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

قشر جوان دانشگاه که آیندگان این کشور هستند در این سن در شرایط خاص روحی و جسمی قرار دارند از جهتی هنوز به طور خاص از محیط خود تاثیر می پذیرند  به ویژه از گروه دوستان، از جهتی دیگر در سنین اوج گرایشات جنسی و عاطفی قرار دارند، و فضای  دانشگاه ها برای شکل دهی به این روحیه ها آلوده است که بی برنامگی مسئولین بدان دامن زده  است.

متاسفانه بر اثر بلوغ زودرس نسل های جدید نسبت به قبل و کارکرد رسانه های اجتماعی این فضای مسموم در سنین کمتر در دبیرستان و راهنمایی  نیز درحال بروز خود است افرادی که  آسیب پذیری آنها، آسیب پدران و مادران فردا و منابع انسانی  است که جامعه باید بدان ها تکیه کند.

 برای بیان این بی برنامگی  مثال های فراوانی وجود دارد از جمله خبری که چند روز پیش منتشر شد که  جشن فارغ التحصیلی ورودی های 89 رشته های جنگلداری و مراتع و آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه  با حاشیه هایی همراه بوده است. این مراسم که باحضور  ریاست دانشکده و چند تن دیگر از مسئولین برگزار شد  با سخنرانی رئیس دانشکده، اجرای زنده موسیقی، پخش کلیپ هایی از دوران بچگی دانشجویان و ... همراه بود و در پایان مجری جشن فارغ التحصیلی راهی پشت تریبون شد تا دم از مغرور ترین و خوش تیپ ترین دانشجویان فارغ التحصیل دانشکده منابع طبیعی ارومیه و کسب جایزه! توسط آنان بزند.

کمی نگذشته بود که با تشویق های حضار خوش تیپ ترین، شوخ ترین، درس خوان ترین و مسئولیت پذیرترین دختر و پسر فارغ التحصیل به بالای سن رفتند تا جوایزشان را دریافت کنند که جایزه خوشتیپ ترین دانشجو به یکی از دانشجویان دختر اختصاص یافت!

خوش تیپ ترین دختر ایران انتخاب شد!اما انتخاب خوشتیب ترین دانشجو بدون هیچ برنامه ای حتی صرفا برای تفنن می تواند به همین نقطه که انجامیده، منجر شود سبک زندگی که به اشتباه در حال رواج و فرهنگ سازی است. در پشت انتخاب یک دختر به عنوان خوشتیب ترین فرد چه معیار منطقی و شرعی وجود دارد؟

این تنها نشان از فضای مسموم و مدیریت نشده دانشگاه ها دارد که در بیرون دانشگاه نیز قابل مشاهده می باشد، ذائقه مردم در سبک های رفتاری و  زندگی  بر اثر کم کاری مسئولین و پر کاری اتاق فکر و شبکه های رسانه ای غربی در حال تغییر است و مسئولین همچنان بین مسائل اصلی و فرعی حوزه کاری خود اولویت بندی و برنامه ریزی منسجم و طبقه بندی شده ای ندارند و فقط آخر هر سال چند زونکن برنامه های فرهنگی ارائه می کنند که بازدهی آن  معلوم نیست در کجای جامعه نمود پیدا کرده، فقط بودجه ای آمده و رفته و بیماری های فرهنگی همچنان پابرحا هستند. این کج کارکردی محیط های فرهنگی در دانشگاه نیز وجود دارد.

وجود این بیماری در محیط های آموزشی  باعث می شود روحیه نشاط  و پویایی جوانی درست هدایت و مدیریت نشود برنامه های مسئولین در این محیط ها اقتضا زده شده است و این  مورد نه تنها در عرصه فرهنگی که خود را در سطح علمی نیز نشان خواهد داد و آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

این آسیب ها در پی  کم کاری مسئولین در حالی در کشور ما با ویژگی های ایرانی اسلامی بروز یافته که برخی از کشورهای غربی با فرهنگ خاص خود در این زمینه برنامه های قابل توجهی برای فضاهای آموزشی و حفظ بازدهی آن دارند به چند مورد از این مقررات  توجه کنید:

دانشگاه بریستول انگلستان:پوشیدن شلوارهای "لی" و شلوارک مجاز نیست. 

دانشگاه ویرجینیای جنوبی: پوشش دختران و پسران باید عفیف و آراسته باشد.

دانشگاه باب جونز آمریکا: "تاتو کردن " و آرایش بیش‌ از حد قابل قبول نیست.

دانشگاه ادکونل آجاسین نیجریه:پوشیدن هرگونه لباس‌ اندام‌نما "غدغن " است!

دانشگاه تگزاس آمریکا: آرایش‌های غلیظ و غیرمتعارف ممنوع است.

دانشگاه آکسفورد: لباس باز و بدن‌نما و مدل‌های افراطی مو ممنوع است.

کالج رابرت ترکیه: ضوابط مشخص برای موی پسران و اصلاح صورت.

گرین ویل شمالی آمریکا: آرایش‌کردن و پوشیدن لباس‌های اندام‌نما مجاز نیست.

دانشگاه آلورنیا آمریکا: جویدن آدامس، لاک‌زدن ناخن و پوشیدن تی‌شرت مجاز نیست

در صورت ادامه این روند چه بسا باید منتظر بود تا نگاه های غربی به زن در تمامی شئون فرهنگی علمی و اداری دانشگاه حکم فرما شود و  شاید تا چند وقت دیگر معیارهای انتخاب خوشتیپ ترین و حتی خوشگل ترین دانشجوها برای جشن های دانشجویی نیز تعیین شود!

هر آنچه در این مقررات آمده، آن چیزی است که در فضای آموزشی ما به وفور قابل مشاهده است آسیب هایی که محیط دانشگاه را چه از جهت فرهنگی و چه علمی از ریخت انداخته است  و در سطوح بالاتر نیز از روابط بی قید و شرط تا  فرهنگ سازی های اشتباه در جشن های اینچنینی  دیده می شود و متاسفانه  توجه لازم وجود ندارد. در صورت ادامه این روند چه بسا باید منتظر بود تا نگاه های غربی به زن در تمامی شئون فرهنگی ،علمی و اداری دانشگاه حکم فرما شود و  شاید تا چند وقت دیگر معیارهای انتخاب خوش تیپ ترین و حتی خوشگل ترین دانشجوها برای جشن های دانشجویی نیز تعیین شود!

جایگاه دانشگاه و دانشجو در سیستم یک کشور آنقدر با اهمیت و حساس است که توصیه ها و مقررات فراوان و بودجه های عظیمی در اینباره داشته ایم ولی اکنون در اجرا و پیاده سازی آنها نیازمند بازنگری  در ابعاد علمی و فرهنگی از کارهای تخصصی تا پوشش و روابط دانشجویان هستیم. خواب امروز مسئولین تعبیر آشفته فردای جامعه را دارد. باید به دور از افراط و تفریط و سلیقه گرایی این فضا را برنامه ریزی و مدیریت کرد تا بیش از این دانشگاه ها بی فرهنگ! و سیاست زده نشده اند.

منبع: تبیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی